Založ si blog

10 krokov k úspešnej hádke

***

***

Prednedávnom som stretla kamarátku, keď sme sa s Drahým prechádzali ruka v ruke po meste. Sadli sme si na lavičku a rozprávali sa, keď sa zadívala na naše spojené ruky a s neprítomným pohľadom sa mimovoľne spýtala “hádate sa vy dvaja vôbec niekedy?”. Pozreli sme na seba a vybuchli do rehotu. Tesne predtým, než sme na túto prechádzku vyrazili, pohádali sme sa ako psy. 

Vedieť sa správne pohádať je základ vzťahu. Slovo SPRÁVNE má v tejto vete neskutočne dôležitú úlohu!

Mnoho ľudí sa spolu háda nesprávnym spôsobom a verte či nie, ak sa hádate správnym spôsobom, vzťahu to pomáha. Hádka by mala vyčistiť vzduch a vyriešiť problém, alebo ako to nazývam ja “pretlak”, ktorý vznikol. Je to ako otvoriť okno spálne ráno po spoločne preprdenej noci.

 

Aké sú teda pravidlá “správnej hádky”?

  1. nenadávajte si navzájom

Nevravím, že nemôžete používať sprosté slová – len ich nepoužívajte jeden voči druhému. Predsa ste sa spoznali a niečo ste spolu prežili… a ani hnev nie je dostatočný dôvod na to, aby ste k sebe navzájom boli neúctiví.

  1. vykričte sa

Ak sa hádate a máte potrebu kričať – kričte bez ohľadu na to, kde ste a kto vás počúva. Chápem, že suseda asi nepoteší, keď ho v noci o 3-ej zobudí váš rev, ale je dôležité dostať zo seba všetko von.

  1. s odstupom

Pri hádke si cielene od toho druhého držte odstup min. 1 meter. Narušovanie osobného priestoru v takejto situácii môže pôsobiť zastrašujúco a traumatizujúco. Obaja musíte mať priestor naplno sa vyventilovať bez rizika ohluchnutia či úrazu.

  1. neutekajte 

Rovnako ako v živote, tak aj pri hádke je dôležité “to ustáť”. Ak niekto doslova zdupká, tak nie je dospelý a pripravený na vzťah. Základom dobrého vzťahu je totiž schopnosť zlúčiť “moje” s “tvojim” a to sa nedá, ak sa človek nedokáže postaviť ani sám za seba a za to “svoje”.

  1. držte sa témy 

Ak sa hádate preto, že si zabudol vyniesť kôš alebo si to včera s kamoškami na pive prepískla – neťahajte do toho “ale ty si tiež…” alebo “aha, ale minule…” – o tom ste sa mali hádať minule, sorry.

  1. mlčte

Ak jeden hovorí, druhý mlčí. Neskáčte si do reči, neprekrikujte sa ako malé deti,… Ak máš potrebu vyjadriť sa ku každej vete, ktorú oponent povie, pokojne ho požiadaj, aby počkal/a, zoberte si kus papiera a svoje “proti” si zapisuj, aby ste na nič nezabudol. Ak si ty ten, kto rozpráva, ako by sa ani nenadychoval, mysli na to, že aj na súde ma obžalovaný právo hájiť sa.

  1. načúvajte

Ľudia sa hádajú nezmyselne dlho najčastejšie preto, že nie sú schopní aktívne počúvať toho druhého. Ak vám vraví, že “jeho neštve, že ste boli vonku s kamoškami do tretej ráno, ale to, že ste mu nezodvihli telefón a preto mal strach, či ste v poriadku” – bude to tak. Nevytvárajte si v hlave extra riadky s vetami “je to žiarlivec”, “to už nemôžem ísť ani s babami na pivo?” alebo “takto ma obmedzovať teda nebudeš!”. V hádke neplatí “čítaj medzi riadkami”.

  1. argumentujte

Hádka nie je priestor na “čo keby” a “ak” a dokonca ani na “ja si myslím…” A to vážne nesrandujem! Argumentujte vecne, stručne a jasne. Napr.: “Som na teba naštvaná, pretože si včera sľúbil, že tie smeti vynesieš a sľub si nedodržal, takže som ich dnes musela vyniesť zase ja.” Jasné argumenty uľahčujú načúvanie a teda aj porozumenie a logika zmierni emočný stres.

  1. buďte féroví 

Nie je hanba priznať si vinu. A miesto odpovede “Vôbec si nemusela, vyniesol by som ich dnes.” proste povedať “Áno, sľúbil. Ale prišiel som z práce unavený, ľahol som si na gauč a vôbec sa mi nechcelo vstať.” Každý predsa pozná ten pocit, vie ho pochopiť a aj oceniť úprimnosť a otvorenosť. Výhovorky sú nanič.

  1. žiadne výčitky

Hádka končí vo chvíli, keď je čistý vzduch. Ak ju ukončíte skôr, budete musieť vetrať opäť, ak príliš neskoro, budete trvať dlhšie, než celý domov opäť vyhrejete. Vo chvíli, keď sú argumenty vyčerpané a otázky zodpovedané – je koniec. Môžete sa objať, chytiť za ruky a ísť spolu na prechádzku.

 

o My Dreamtopii

10.01.2020

Na napísanie týchto riadkov som dlho zbierala odvahu. Vždy som milovala knihy a čítanie a vždy som snívala o tom, že raz budem aj ja písať pre iných, len odvaha akosi neprichádzala. Objavila som ju vlastne len pred pár dňami pri čítaní Veľkého kúzla od Elizabeth Gilbert. Niektorí budú tieto riadky milovať, iní ignorovať a ďalší nenávidieť a kritizovať…máte na [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

Altruistka

Miluj seba, ži svoj život a nikdy nemaj dosť! Rob všetko, čo miluješ tak, aby si vždy mohla byť hrdá na život, ktorý žiješ. <- to je môj recept na šťastie :)

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2
Celková čítanosť: 2908x
Priemerná čítanosť článkov: 1454x

Autor blogu

Kategórie

Archív